Elcykel och bruttolöneavdrag – hur funkar det?

Att erbjuda anställda förmånscyklar mot löneväxling kan vara en riktigt bra affär för dessa utan extra kostnad för arbetsgivaren. På samma gång bidrar arbetsgivaren till ökad cykelpendling vilket i sin tur skapar positiva effekter för miljö och hälsa.

Publicerad: den 20 november 2025

Del sidan:

Sedan den 1 januari 2022 finns en skattelättnad som innebär att en viss del av anställdas förmån av fri cykel är skattefri. Den skattefria cykelförmånen kan erbjudas mot löneväxling. De anställda får då förmånen mot att de sänker sin bruttolön.

Genom löneväxlingen blir det kostnadsneutralt för arbetsgivaren, samtidigt som den anställda kan få upp till ca 60 procents ”rabatt” på cykeln jämfört med att köpa cykeln själv. Storleken på rabatten beror på den anställdes marginalskatt; ju högre inkomst desto högre ”rabatt”. 

Det finns alltså all anledning att titta närmare på denna nya skattefria förmån. Detta både ur ett hållbarhetsperspektiv och utifrån perspektivet att vara en attraktiv arbetsgivare.  

En del i att vara en bra och attraktiv arbetsgivare är att bry sig om sina medarbetares hälsa och att underlätta för dem att skapa hälsosamma beteenden. Ett exempel på det är att se över mötesrutiner, kanske kan några av dem genomföras som ”walk’n talk” istället för att sitta stilla i ett konferensrum eller framför datorskärmen. Ett annat exempel kan vara att underlätta för medarbetaren att ta sig till och från jobbet på ett hälsosamt sätt. Då är förmånscykel ett ypperligt alternativ! Win-win för både medarbetaren, miljön och för arbetsgivaren. 

Villkor för skattefrihet 

Det finns ett tak för den skattefria cykelförmånen. Denna får uppgå till högst 3000 kr per år (250 kr/mån). Om det årliga förmånsvärdet för en cykel uppgår till t ex 3 600 kr/år uppkommer en skattepliktig förmån på 600 kr/år (50 kr/månad).  

En förutsättning för skattelättnaden är vidare att erbjudandet om förmånscyklar riktar sig till hela den stadigvarande personalen på den aktuella arbetsplatsen.  
Med arbetsplats menas här
 – enligt Skatteverket – en naturligt avgränsad arbetsplatsenhet. Detta geografiskt eller verksamhetsmässigt. 

Det är alltså möjligt att undanta vissa anställda från erbjudandet om cykelförmån. Samtidigt som det är fullt möjligt att erbjuda alla anställda oavsett anställningsvillkor om arbetsgivaren så vill.  

Vilka cyklar och vilken utrustning omfattas? 

Ett av syftena med skattelättnaden för cykelförmån är att underlätta cykelpendling. Lättnaden omfattar därför endast cyklar som typiskt sett används till sådan pendling, d v s trampcyklar och elcyklar .Även mountainbikar omfattas, men däremot inte t ex elsparkcyklar. 

Kringutrustning till cyklarna omfattas inte av skattelättnaden. Det gäller t ex hjälmar, skor, cykelväskor, cykelkärror och sidvagnar.

Även om syftet med skattelättnaden är att ge bättre förutsättningar för cykelpendling ställs inget krav på att cykeln faktiskt används just för resor till och från arbetet, utan all privat användning fungerar. 

Cykelförmån mot löneväxling 

Det är som sagt fullt möjligt att de anställda – genom löneväxling finansierar arbetsgivarens kostnad för förmånscyklarna. Både brutto- och nettolöneavdrag kan bli aktuellt här. 

Om det årliga förmånsvärdet uppgår till högst 3 000 kr blir det bara bruttolöneavdrag. Skulle förmånsvärdet överstiga 3000 kr blir det även ett nettolöneavdrag för det överskjutande beloppet för att det ska bli kostnadsneutralt för arbetsgivaren. 

Det finns ingen lagstadgad schablon för cykelförmån på samma sätt som det gör för bilförmån. Skatteverket har däremot tagit fram en schablon för hur förmånsvärdet för fri cykel kan beräknas. Denna schablon är dock bara en riktlinje. Arbetsgivaren kan alltså anpassa beräkningen efter egna förhållanden. 

Om Skatteverkets schablon används så är en vanlig cykel med ett nypris på upp till 15000 kr vanligtvis helt skattefri. För en elcykel gäller istället ett nypris på upp till 11500 kr.  

Om man utgår från Skatteverkets schablon och räknar med att arbetsgivarens totalkostnad för cykeln uppgår till samma belopp får man följande effekt vid löneväxling mot en vanlig cykel som kostar 15000 kr. 

En anställd som har en marginalskatt på 33 procent får en ”rabatt” på cykeln på 49 procent medan den som har en marginalskatt på 53 procent får en ”rabatt” på hela 64 procent. 

Vid löneväxling mot en elcykel inklusive batteri som kostar 15000 kr blir rabatten för den anställda något lägre bland annat beroende på att förmånsvärdet hamnar över 3000 kr. 

En anställd med en marginalskatt på 33 procent får en rabatt på elcykeln på 39 procent medan den som har en marginalskatt på 53 procent får en rabatt på 51 procent. 

I båda fallen alltså en riktigt bra affär för de anställda och detta utan någon direkt extra kostnad för arbetsgivaren! 

Nyhetsbrev | Tholin Info

Vill du få de senaste nyheterna inom skatt och moms direkt i din inkorg?

Prenumerera nu

Prova Tholin Expert

Registrera dig för en kostnadsfri propveriod och testa våra experter och webbtjänst!

Prova Tholin Expert