Vilket lands moms gäller då vid försäljningar av tjänster till konsumenter i andra länder? Svaret på den frågan avgörs av vilket land som är omsättningsland.
Hur omsättningslandet bestäms beror på vilken typ av tjänst som har sålts. Det finns en huvudregel och flera undantag till denna.
Huvudregeln B2C
Huvudregeln innebär att svenska företag redovisar svensk moms – även till konsumenter i andra länder. Precis som till svenska konsumenter alltså. Kruxet är dock att det inte är så ofta som huvudregeln gäller.
Huvudregeln gäller för exempelvis konsulttjänster, juridiska tjänster och reklamtjänster, så kallade diverse tjänster när konsumenten finns inom EU.
Många undantag
För de flesta tjänster som säljs till konsumenter i andra länder bestäms omsättningsland utifrån andra kriterier än där säljaren är etablerad. Det gäller för:
• Fastighetstjänster
• Förmedlingstjänster (ej av fastighet)
• Restaurang- och cateringtjänster
• Evenemang och aktiviteter som är kulturella, konstnärliga, idrottsliga, vetenskapliga, pedagogiska eller av underhållningskaraktär samt liknande tjänster som konferens, mässa och utställning
• Arbete på och värdering av varor
• Diverse tjänster när kunden finns utanför EU
• Persontransporter
• Varutransporter
• Transportanknutna tjänster
• Uthyrning av transportmedel
• TBE-tjänster (telekom, radio- och tv-sändningar, elektroniska tjänster)
Hur omsättningslandet bestäms för dessa tjänster är lite olika. Många gånger avgörs det av var tjänsten faktiskt utförs – men inte alltid.
Redovisa utländsk moms inom EU
När utländsk moms ska redovisas i ett annat EU-land kan detta göras på två sätt.
1. Momsregistrering i respektive konsumentland
2. Registrering enligt unionsordningen hos Skatteverket (OSS).
Utländsk moms kan vara bra för affärerna
Det är klart att det är en del jobb med att redovisa utländsk moms.
Det kan dock finnas en fördel med det. Anledningen är att vi har en hög normalskattesats i Sverige (25 procent). Beroende på företagets prissättning kan det därför löna sig att redovisa utländsk moms.