Eftersom säljaren vid en kundförlust kan minska sin utgående moms – utan att kunden behöver justera sin ingående moms – inser man att det är en ren förlustaffär för staten.
För att kunna sänka utgående moms ställs höga krav eftersom förlusten ska vara konstaterad. Enklaste sättet att visa det är om kunden har gått i konkurs. Andra ”säkra” situationer är också vid ackord eller att Kronofogdens utredningsrapport visar att kunden saknar tillgångar som täcker skulden.
Strax innan Covid-19 bröt ut mildrade Skatteverket kraven för fordringar som understiger 1.000 kr och som är minst 8 månader. Då räcker det att företaget har skickat en betalningspåminnelse och ett inkassokrav till kunden för att få tillbaka momsen från verket.
Med den pågående covid-19-pandemin lättar nu Skatteverket på kraven för alla fordringar – under en begränsad tid. Det gäller fakturor som är utställda den 1 februari 2020 fram till den 31 december 2020.
Det räcker då att kunna checka av att följande förutsättningar är uppfyllda:
Kan man bocka samtliga punkter kan säljaren hämta hem momsen på fordringen. Observera att om säljaren senare får betalt ska moms redovisas igen – till den del fordran betalas. Tänk dock på att moms inte ska redovisas på den del av betalningen som avser ränta samt påminnelse- och inkassoavgifter.
Att bara behöva bocka av att ett antal förutsättningar är uppfyllda – för att veta att man gjort exakt vad som krävs – underlättar företagets hantering av kundfordringar. Lägg dessutom till att Skatteverkets generositet skapar förutsättningar för en bättre likviditet hos säljande företag – när momsen kan fås tillbaka snabbare.
Det skulle därför vara önskvärt om liknande schablonmässiga krav fanns – även efter årsskiftet. Tre månader är kanske lite väl generöst – men ingen skulle väl klaga om Skatteverkets krav för fordringar som understiger 1 000 kr skulle gälla generellt?