Sänk digitalmomsen.nu

EU har till slut kommit överens om att medlemsländerna får sänka momsen på e-publikationer – till samma procentsats som motsvarande fysiska publikationer. Det är dags för Sverige att snabbt komma till skott, tycker Veronica Rosén på Simployer. Men det politiska läget kanske gör att det dröjer?
Veronica RosénMoms- och skatteexpert
måndag 15 oktober 2018
Lästid: 2 Minuter
info

Den här artikeln är publicerad för mer än ett år sedan
Var uppmärksam på att lagar och regler ändras med jämna mellanrum. För att vara säker på att du alltid har korrekt och uppdaterad information tillgänglig rekommenderar vi att du abonnerar på något av våra Expertstöd. Jag vill ta steget mot en enklare arbetsvardag!

Det har minst sagt gått trögt att få till en ändring i momsdirektivet – för en anpassning till den digitala verkligheten. Momsdirektivet är nämligen anledningen till att vi i Sverige har 6 procent på papperstidningar och böcker i tryckt form (varor), men 25 procent på e-tidningar och e-böcker (tjänster). E-publikationer är elektroniska tjänster där det inte har tillåtits en reducerad moms.

Men nu röstade till slut även Tjeckien – som var det sista landet att godkänna förändringen – för en möjlighet till reducerad moms. En överenskommelse som har varit efterlängtad – inte minst i mediebranschen där annonsintäkterna skiftat från tidningar till plattformar som Google och Facebook.

Sänkt skattesats för e-publikationer

De medlemsstater som vill, kommer kunna sänka momsen på elektroniska publikationer – dvs. samma skattesats som landet tillämpar på motsvarande fysiska produkter. Momssänkningen är tillfällig – i väntan på det slutgiltiga momssystemet där regler om skattesatser är en del av en kommande momsreform.

E-publikationer är böcker, tidningar och tidskrifter i elektronisk form – så länge de inte helt eller till övervägande del består av reklam, musik eller videoinnehåll. Vi skulle därmed kunna sänka momsen på elektroniska dagstidningar, veckotidningar och e-böcker. Vi kan även sänka momsen på streaming av ljudböcker, men inte på streamingtjänster av musik och film.

När sänks momsen?

En sänkning av momsen kräver ett riksdagsbeslut. Mediebranschen anser att frågan är så viktig för läsandet att den bör komma med i höstbudgeten – och tidningarna gör sitt bästa för att sätt press på politikerna. Om det kommer en budget i tid – och digitalmomsen tas med – skulle en momssänkning kunna röstas igenom i riksdagen med början från kommande årsskifte.

Mer troligt är nog att det dröjer till den 1 juli 2019 eller kanske ända till den 1 januari 2020 innan vi ser en sänkning.

Kommer priset på e-böcker att sänkas?

En annan fråga som poppar upp vid en momssänkning, är om priserna kommer att sänkas ut till konsumenter?

Vi kan nog inte vänta oss några direkta prissänkningar. Istället har företag i branschen aviserat att pengarna behövs till författare, bättre teknik, marknadsföring och inte minst för att förstärka journalistiken.

Vill du veta mer och hålla dig uppdaterad inom moms?

Vi bevakar alla momsnyheter i vårt Servicepaket Moms. Där har vi också skrivit om förslaget på en ny momsreform som föreslås träda ikraft 2022.

Få fler intressanta artiklar – direkt till din inkorg

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev Simployer Info. Det bästa från oss inom lön, skatt och moms en gång i månaden – enklare kan det inte bli. 👍

Dela sidan: