Artiklar inom skatt och moms | Tholin

Pensionsspara om du saknar tjänstepension

Skriven av Robert Selvaag | Sep 28, 2026, 10:30:00 PM

Man brukar räkna med att drygt var tionde anställd helt saknar pensionsrätt i anställning, dvs rätt till tjänstepension.

Den som saknar pensionsrätt i anställning och själv skaffar ett individuellt pensionssparande eller en privat pensionsförsäkring får i deklarationen göra avdrag för detta privata pensionssparande. Avdrag medges med upp till 35 procent av lönen, dock max 10 prisbasbelopp, det vill säga 592 000 kronor för inkomståret 2026.

Ett sådant pensionssparande är låst fram till 55 års ålder, och måste därefter tas ut under minst fem år.

Vad menas med att sakna pensionsrätt i anställning?

En person anses sakna pensionsrätt i anställning om personen under beskattningsåret bara har anställningar där det inte finns eller tidigare har funnits någon rätt till tjänstepension, vare sig under beskattningsåret eller tidigare.

Att personen under ett tidigare år har haft andra anställningar med rätt till tjänstepension spelar däremot ingen roll.

En arbetsgivare och en anställd kan också avtala om en högre lön som kompensation för att den anställde inte har rätt till tjänstepension. Den anställde kan då med den högre lönen själv betala in till ett eget pensionssparande.

Det är Skatteverkets uppfattning att den anställde då saknar pensionsrätt i denna anställning, förutsatt att den inte heller har rätt till t ex sjukpension eller direktpension från samma arbetsgivare. Den anställde får inte heller ha haft rätt till tjänstepension i den aktuella anställningen tidigare år.

Betala före årsskiftet

Tänk på att det krävs att premien är betald före årsskiftet för att få avdrag. Det räcker att inbetalning skett i slutet av december, även om inbetalningen bokförs hos försäkringsbolaget i början av januari nästa år. Tänk också på att du måste själv yrka avdraget i din deklaration.

Avdragsrätten gäller bara den som har anställningsinkomster. Uppdragsinkomster – till exempel godmansarvode eller styrelsearvode – innebär alltså inget avdragsutrymme, inte heller sjukpenning, A-kassa eller pensionsinkomster.

Pensionsspara i enskild firma eller handelsbolag

Även enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag får göra avdrag för eget pensionssparande med ett belopp som motsvarar 35 procent av inkomsten av näringsverksamhet, dock max 10 prisbasbelopp.

Betalning av en premie för pensionsförsäkring eller en insättning på pensionssparkonto är dock inte en kostnad i näringsverksamheten, vilket innebär att bokföringsmässiga grunder inte gäller.

Det innebär att det krävs att premien är betald före årsskiftet för att få avdrag. Det räcker dock att inbetalning har skett i slutet av december, även om inbetalningen bokförs hos försäkringsbolaget i början av januari nästa år.