Ny webbplats ger information om svenska arbetsmarknaden

En ny sajt, workinginsweden.se, ger svar på frågor om villkor på den svenska arbetsmarknaden. Sajten riktar sig både till utländska arbetsgivare/arbetstagare/egenföretagare och svenska arbetsgivare som anlitar utländsk arbetskraft.

     

den 7 september 2018 Annika Westergren

Syftet med sajten är att information om svenska arbetsmarknaden ska finnas på en enda plats. Det ska bli lättare för utländska företag att etablera sig i Sverige liksom att arbetstagare ska känna till sina rättigheter.  

Några av frågorna sajten ger svar på är frågor om utstationering, arbetsmiljölagen, arbetstidslagen, arbetstillstånd, personnummer och vad svenska kollektivavtal innebär.

I våra Servicepaket HR, Lön och Internationellt arbete hittar du mer information om vilka regler som gäller i Sverige. Har du inget abonnemang? Då kan du prova alla paketen gratis här, och få tillgång till materialet med bara några få klick.

Bakgrund till webbplatsen

Webbplatsen är resultatet av ett regeringsuppdrag som gavs till åtta myndigheter för ett år sedan. Dessa myndigheter är: 

  • Arbetsförmedlingen
  • Arbetsmiljöverket
  • Försäkringskassan
  • Kommerskollegium
  • Migrationsverket
  • Skatteverket
  • Tillväxtverket
  • Svenska institutet

Vill du få koll på frågor om internationellt arbete? 

Då kan du prova Servicepaket Internationellt gratis, och få tillgång till de senaste nyheterna på området, en gedigen faktabank, smarta räknesnurror, checklistor och blanketter m m. 


 På gång att anställa utländsk personal?