När Micaela Olsson, ägare av lönebyrån PayRule, behöver bolla kluriga lönefrågor finns experterna i Servicepaket Lön till hjälp.
När Micaela Olsson, ägare av lönebyrån PayRule, behöver bolla kluriga lönefrågor finns experterna i Servicepaket Lön till hjälp.

Micaela från PayRule bollar sina lönefrågor med experterna på Simployer

Om det är någon som kan lön är det Micaela Olsson. Intresset började redan under gymnasiet och idag är hon grundare och ägare av lönebyrån PayRule i Stockholm. Som ett bollplank för arbetsvardagens kluriga frågor tar hon och kollegorna hjälp av Simployers experter i Servicepaket Lön.

     

den 3 februari 2020

Hej Micaela! Hur kom du in på lönebanan?
Jag jobbade extra som löneassistent på en lönebyrå under gymnasietiden där min fantastiska mamma jobbade. Efter ett kort avbrott inom restaurangbranschen fortsatte jag sedan och har efter det alltid jobbat på lönebyrå eller uthyrd som lönekonsult.

Idag är du ägare av PayRule, hur fick du idén att starta eget?
Med många års erfarenhet som konsult bottnade jag i mina värderingar och fick väl början på en 30-årskris. Jag befann mig i en tidpunkt i livet där jag ville utmana mig själv mer och se vad jag kunde åstadkomma. Jag har länge haft en plan på hur framtidens löneoutsourcing kommer att se ut och kunde inte vänta längre.

Under 2019 har jag fokuserat mer på att dela med mig av min resa, driva min byrå och inspirera samt motivera andra lönekonsulter. Det kan jag göra med mitt bolag och det blir win-win.

Vilka är de vanligaste lönefrågorna som ni hanterar under en arbetsvecka?
Vi har faktiskt inte så mycket support, trots att vi har öppen telefonsupport för alla anställda hos våra kunder. Det är på grund av vårt proaktiva arbetssätt. Men vi får mest in frågor om skatt och semester.

PayRule har årsabonnemang på Servicepaket Lön, vad betyder paketet för er arbetsvardag?
När vi slår våra kloka huvuden ihop och ibland tolkar saker olika är det skönt att ringa Simployer och få en second opinion.

Vilka skulle du säga är fördelarna med Servicepaket Lön för er?
Trevlig support – alla är alltid trevliga på Simployer. Älskar göteborgska också! Proffsiga experter som förklarar så att man förstår.

PayRule startades hösten 2018 och vi får arbeta hårt, så det är toppen att våra lönekonsulter som är nyexade också kan ha ett bollplank ett samtal bort. Jag själv hängde mycket på deras linje när jag var ny på lön. Toppenbra!

Trevlig support – alla är alltid trevliga på Simployer. Älskar göteborgska också!

Vad ser du som de största utmaningarna inom lön framöver, något extra att hålla koll på?
Med digitaliseringen går vi mer mot rådgivande support och bollplank för anställda där det krävs tydlig kommunikation, proaktivitet och problemlösning. Det behövs också en controller-funktion som kan se när systemet inte räknar rätt och ha förmågan att lösa problemet. Så god kommunikationsförmåga, läsförståelse samt förmågan att arbeta strukturerat, metodiskt och effektivt.

På PayRule förklarar vi lagar, avtal och praxis för anställda hela dagarna. Då är det viktigt att man kan läsa sig till information och förklara på ett sätt mottagaren förstår.

Du ligger också bakom det populära (och mycket roliga!) instagramkontot Lönebekännelser, vad fick dig att skapa det?
Jag älskar humor och hade länge tänkt på att göra humorsketcher för lönekonsulter, men att stå framför kameran lockade inte mig. Sedan väcktes tanken att kombinera omvärldsbevakning, lönetips och igenkänning på ett humoristiskt sätt. Jag vet att många sitter ensamma som löneansvariga på företag och inte har någon att bolla med. Kanske kunde jag väcka en rolig trend? Istället för att bli ledsen eller upprörd när vi blir underskattade eller utskällda i onödan, skulle man kunna dela med sig av det istället!

Istället för att bli ledsen eller upprörd när vi blir underskattade eller utskällda i onödan, skulle man kunna dela med sig av det istället!

På senare tid har jag infört problemlösning till varje inlägg. Detta ville jag göra från början, eftersom jag som person inte brukar lägga energi på att klaga – jag ser hellre problemet och lösningen nära intill. Jag var dock osäker på om det skulle gå hem, men det verkar fungera. Det känns även som en skyldighet då det är många som studerar lön som följer kontot.

Jag vill heller inte att kontot missuppfattas att sprida negativitet eller att vi skrattar åt frågor som olika löneavdelningar runt om i landet får. Hade lön varit att trycka på en knapp hade många av oss varit arbetslösa idag.

Vill du bolla dina frågor med våra kunniga löneexperter? Få tillgång till Servicepaket Lön idag!

 


Få expertsupport för dina lönefrågor

Få saker är så känsliga som lön – det bara måste bli rätt för alla inblandade parter! Visst vore det skönt att ha någon att bolla sina frågor med?

Välkommen till en enklare lönevardag! I Servicepaket Lön hjälper vi dig med frågor om arbets- och skatterätt, för en smidigare lönehantering.

Läs mer om paketet