Hemmakontor – hur gör vi med momsen?

Just nu får vi många olika frågor om hur man ska hantera skatt, moms och arbetsmiljöfrågor när anställda arbetar hemifrån. Håkan Larsson, moms- och skatteexpert, tar tag i momsfrågan och ger här information om hur momsen ska hanteras för hemmakontor.

     

den 8 september 2020 Håkan Larsson

Ett stort problem när det gäller rätten till momsavdrag för hemmakontoret är att vi har ett gammalt förlegat avdragsförbud för stadigvarande bostad. Denna regel slår ibland helt fel och gör att företag kan vägras avdrag för moms på inköp som är helt kopplade till momspliktig verksamhet.

Kontorsmöbler och inredning till hemmakontoret

För att uppfylla kraven på att anställda ska ha en bra arbetsmiljö på sitt hemmakontor kan arbetsgivaren stå för inköp av höj- och sänkbara skrivbord, skrivbordslampor samt ergonomiska kontorsstolar. Enligt Skatteverket träffas denna typ av inköp av avdragsförbudet för stadigvarande bostad. Arbetsgivaren har därför – enligt Skatteverket – inte rätt till avdrag för moms på dessa inköp. Detta även om arbetsgivaren behåller äganderätten till inredningen.

Enligt min mening står dock detta helt i strid med EU:s grundläggande princip om att momsen ska vara avdragsgill om kostnaden är direkt kopplad till företagets momspliktiga verksamhet. Momsen ska inte bli en kostnad i ett sådant fall. Ett tips är därför att yrka avdrag för momsen på kontorsutrustning till hemmakontor – men gör det öppet – t.ex. i en bilaga till momsdeklarationen.

Datorer, plattor, skärmar, mobiltelefoner och headset

Arbetsgivaren kan också köpa bärbara datorer, dataskärmar, I-pads, headset och mobiltelefoner med mera, som är väsentliga för att den anställde ska kunna utföra sitt arbete hemifrån. Detta ses normalt som skattefria arbetsredskap för den anställde. Detta gäller om arbetsgivaren står för inköpen (även via utlägg) och är ägare till egendomen.

Enligt min mening torde detta inte träffas av avdragsförbudet för bostäder – inte heller med Skatteverkets syn. Detta eftersom utrustningen inte typiskt är kopplat till boendet, utan är istället helt kopplat till den anställdes arbete för verksamheten. Momsen torde därför vara avdragsgill vid dessa inköp.  

Se dock upp med rena bidrag för att de anställda ska göra sina egna inköp av olika utrusning. Det finns en risk att sådana bidrag kommer att betraktas som skattepliktig lön utan rätt till momsavdrag.

Bredband och mobiltelefonabonnemang

Om arbetsgivaren tecknar telefon- och/eller bredbandsabonnemang – som ska användas för den anställdes arbete – kan detta ofta ses som skattefria arbetsredskap där momsen är avdragsgill. Det gäller om abonnemanget är väsentligt för den anställdes arbete och sker mot en fast avgift. Arbetsgivaren ska också vara betalningsansvarigt för abonnemanget.

Ibland väljer man att den anställde tecknar ett eget privatabonnemang, eftersom detta ofta är betydligt billigare. Arbetsgivaren ersätter sedan den anställde för detta. I så fall har arbetsgivaren inte avdrag för momsen. Detta eftersom det är den anställde som är betalningsansvarig för abonnemanget. Det finns också en risk att den anställde blir beskattad för en sådan ersättning som lön (inklusive momsen).

Hyresersättning för kontorsrum

Om arbetsgivaren ersätter den anställde för att man hyr ett rum i den anställdes bostad kan detta ses som en hyresersättning som beskattas i inkomstslaget kapital. Då måste det vara fråga om marknadsmässig hyra, det måste finnas ett behov av lokalen och det måste finnas ett hyresavtal.

Det kan normalt inte bli någon moms på hyra av kontorslokal i en bostad (uthyrning av fastighet är normalt momsfritt).

Fri fika och frukt på hemmakontoret

Anställda kan få skattefria personalvårdsförmåner, som till exempel kaffe, te, fralla, bulle och frukt. Skatteverket anser att sådana personalvårdsförmåner måste tillhandahållas på den ordinarie arbetsplatsen för att vara skattefria. Fri fika och frukt på hemmakontoret torde därför vara skattepliktig. Då torde inte heller momsen vara avdragsgill.

Den anställde blir i så fall beskattad för värdet av förmånen inklusive moms.

Måltider vid digitala konferenser och möten

Företag anordnar idag ibland konferenser och möten där vissa anställda (eller alla) deltar på distans via digital uppkoppling. De som arbetar hemma kan då få en lunch – t.ex. via catering – där maten äts samtidigt. Några äter då lunchen i en konferenslokal och andra äter lunchen hemifrån med uppkoppling, så att man har kontakt och har lunchdiskussioner.

Normalt är luncher under heldagskonferenser (gemensamma arrangemang) skattefria för de anställda och avdragsgilla för företaget. Då är också momsen avdragsgill.

Luncher vid interna informationsmöten – som inte hålls för ofta – är normalt också skattefria för de anställda. Här får man dock inte avdrag för kostnaden vid inkomstbeskattningen (ej avdragsgill intern representation), men man får avdrag för momsen på ett underlag om max 300 kr (exkl moms).

Frågan är om måltider vid interna konferenser och informationsmöten är skattefria även för de anställda som får måltiden vid sina hemmakontor? Min personliga uppfattning är att om måltiderna äts tillsammans (med uppkoppling) och samtidigt – borde man kunna anse att de äts under ett gemensamt arrangemang och därmed vara skattefria. Då borde man också få avdrag för momsen.

Frågan är dock inte prövad – och det finns en risk att Skatteverket har en annan uppfattning. Det hade varit intressant att se frågorna ovan prövade av domstol, om några av dem kommer att tas upp framöver.

Bra tips för dig som vill veta mer:

Lär dig mer om hur du hanterar momsen vid hemmakontoret och många andra aktuella momsfrågorStora Momsdagen 2020.

Läs mer om frågor kring inkomstskatt och arbetsmiljö för hemmakontor i artikeln Corona – ersättning och avdrag när man jobbar hemifrån

Läs mer om vad distansarbete och hemarbete faktiskt innebär i artikeln Distansarbete och hemarbete – vad gäller?

 


Stora Momsdagen 2020 – för dig som vill gå all in på moms

 


 Boka din plats här