Experterna: så leder du rätt på distans

Aldrig tidigare har distansarbete varit så aktuellt som just nu. Coronakrisen har ändrat många branschers sätt att arbeta och för arbetsgivare gäller det numera att skapa en fungerande arbetsmiljö även på hemmakontoren. HR-expert Anna Schönfelder och ledarskapsexpert Lena Wepplinger vill dela med sig av konkreta verktyg och praktiska råd för att kunna leda på distans på bästa sätt.

     

den 8 maj 2020

Att arbeta hemifrån är inget nytt fenomen, men i och med pandemin har många företag kastats in i distansarbete, oavsett om organisationen eller medarbetarna varit mogna för det.

— Handlar det om några veckor är det en sak, men pågår distansarbetet i månader så är det lätt att det påverkar verksamheten om inte har en bra och hållbar plan för personalen, säger Lena Wepplinger, ledarskapsexpert.

För många medarbetare har arbetsvardagen förändrats drastiskt de senaste månaderna, men arbetsgivarens ansvar är detsamma.

— Rent arbetsrättsligt så har man fortfarande ett arbetsmiljöansvar. Man måste kunna fånga upp signaler på ohälsa även om arbetssituationen har förändrats, förklarar HR-expert Anna Schönfelder.

Bristande arbetsmiljö kan få konsekvenser

Som arbetsgivare är det viktigt att ha koll på sitt ansvar, oavsett om man träffar sin personal dagligen eller inte. Bryter man mot de föreskrifter som reglerar arbetsmiljöansvaret så kan det leda till konsekvenser för arbetsgivaren.

— Precis, men det skulle också kunna få inverkan på verksamheten på lång sikt om medarbetarna inte behåller fokus. Det är lätt att glömma sammanhanget när man inte träffar sina kollegor och i det långa loppet kan det leda till att man tappar fart och inte får driften att fungera, menar Lena Wepplinger.

Den 19 maj håller de båda experterna den livestreamade kursen Leda på distans – vad säger lagen?

— Syftet med kursen är att ge verktyg för ledare, chefer och HR så att de vet vad det finns för konkreta ramar som gäller i arbetslivet och vid hemarbete. Men vi vill också ge tips och råd hur man kan leda i detta nya normalläge som kan komma att prägla oss en lång tid framöver, säger Anna Schönfelder.

Under kursen djupdyker vi i ämnen som:

  • Arbetsgivarens arbetsmiljöansvar vid distansarbete
  • Hur kan du arbeta med den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön?
  • Arbetstider – vad gäller egentligen?
  • Ständigt tillgänglig – hur kan gränserna mellan arbete och privatliv bli tydligare?
  • Att leda på distans i praktiken – hålla kontakt, fånga upp oro, arbetsleda

Läs mer om kursen här.


Vårt bästa HR-innehåll – direkt till din inkorg

Nyheter, trender och inspiration var 14:e dag. Enklare kan det inte bli.