Kan det vi äter påverka vår effektivitet på arbetet?

Slänga i sig något snabbt framför datorn eller hoppa över lunchen helt för att effektivisera dagen? Vi har nog alla varit där någon gång. Men vill du verkligen vara produktiv under din arbetsdag kan det vara värt att fundera över vad och hur du äter.

     

den 7 augusti 2017

Livsmedelsverket gav för några år sedan ut rapporten Mat på jobbet med bland annat tips och idéer för både personal, chefer och HR-ansvariga om hur vi kan tänka kring det vi äter under dagen.

Även om den senaste uppdateringen har ett par år på nacken är det ett ämne som är ständigt aktuellt. Så för den i din organisation som vill optimera sin arbetsdag med hjälp av kosten, vad kan man tänka på?

Ät regelbundna balanserade måltider

Att äta med regelbundna mellanrum ser till att blodsockret håller sig på en jämn nivå. Men även det som faktiskt läggs på tallriken spelar roll.

Långsamma kolhydrater som fullkornsprodukter, baljväxter och grova grönsaker är att föredra då de tar längre tid för kroppen att bryta ner i dess sockerarter. Sockret portioneras ut i blodet med jämna mellanrum under en längre tid och hjärnan har hela tiden tillgång till bränsle. Kompletterat med lättare proteinkällor som kyckling, fisk, räkor eller vegetariska alternativ och bra fetter skapas en näringsrik måltid, som dessutom mättar länge och håller energin i gång.

Ät varierat och passa på att tugga

Många näringsämnen och vitaminer arbetar bäst ihop med andra. Beroende på i vilket team de hamnar presterar de olika bra. Därför är det bra att tänka på att äta någorlunda varierat över veckan. Inkluderas dessutom både frukt och grönsaker i alla regnbågens färger får kroppen en riktig kick av vitaminer och antioxidanter.

Vitaminer och antioxidanter fyller många viktiga funktioner och en sak flera av dem har gemensamt är att när vi människor får för lite av dem blir vi tröttare och får svårare att koncentrera oss. Att mat som behöver tuggas är bra för blodsockret nämndes tidigare, men det finns fler fördelar. Att tugga ordentligt gör att de flesta av oss per automatik också äter lite långsammare och då hinner känna av när mättnaden börjar sätta in, vi kommer ner i varv och hjärnan får en chans till återhämtning. Dessutom underlättas matsmältningen vilket minskar risken för en spänd och uppsvullen mage på eftermiddagen.

Förutom att försöka äta regelbundet och näringsrikt finns det mycket annat som påverkar vår ork att prestera på topp. För en organisation med stillasittande arbete till exempel är det skönt för medarbetarna att få resa på sig med jämna mellanrum. Mikropauserna är utmärkta tillfällen att fylla på med extra energi.

Drick en kopp kaffe, te eller ett glas vatten. Ät en frukt, en smörgås eller kanske lite rostade frön. Behöver du prata om något med en kollega – prova att prata medan ni går upp och ner för trapporna i trapphuset en gång och se om inte kreativiteten kickar igång!

Letar man nya sätt att effektivisera sin arbetsdag så kan det vara värt att se över sin kost, men det viktigaste är ATT man äter.