Den digitala världen är här för att stanna

Den digitala världen inbegriper idag hemsidor, e-post och social media. Bankärenden, TV-tittande och diverse val sköts digitalt. Dessa nya plattformar hjälper oss att kommunicera, utbyta information och visa på valmöjligheter. Även om vi tror att vi kommit långt har vi, enligt många forskare, bara sett början på den digitala revolutionen.

     

den 4 oktober 2017

Barn växer idag upp med smartphones, iPads och digitala verktyg. Från tidig ålder lär de sig hantera dessa medan vi vuxna förvånat applåderar och berömmer deras utveckling. Då och då visar någon kollega upp en Youtubefilm på fredagsfikat som handlar om någon liten bebis som febrilt försöker scrolla i en papperstidning. Vi skrattar glatt åt det gulliga i situationen samtidigt som vi någonstans inser att vi inom en snar framtid kommer vara omsprungna av dessa små barn.

Framtidens arbetskraft bygger upp en otrolig simultankapacitet. Enligt en dansk undersökning som presenteras i Göran Adléns bok Framtiden är inte vad den brukade vara sägs det att vi som befinner oss i medelåldern nu kan ta in 1.7 mediekanaler samtidigt, medan motsvarande siffra för 90-talisterna är 5.4!

Digital media handlar ytterst om att dela kunskap och att få tillgång till denna kunskap på ett snabbt, smidigt och användarvänligt sätt. HR är på inget vis undantagna den digitala revolutionen. Saker som vi gjorde offline för ett par decennier sedan gör vi idag online tack vare elektronisk kommunikation och verktyg. I takt med den digitala utvecklingen i samhället förändras även yrkesgrupper och branscher. De löneassistenter som för bara ett par decennier sedan stansade löner är idag lönespecialister med hög utvecklad systemkunskap och teknisk förståelse.

Sofie Sandell, föreläsare och rådgivare inom digitala och sociala mediastrategier, återger i sin bok Digital leadership ett samtal med en ledare som hon beundrade mycket. ”He said: All successful organisations must use the latest digital techniques. You’ll learn new ways about how to make a bigger impact by doing that.” Sandell menar vidare att det finns företag och organisationer som håller på att bli gamla, som förvandlas till vad hon benämner som ”oldies”. De lyssnar inte på nya idéer, använder inte nya digitala verktyg och halkar på så vis efter sina konkurrenter.

Oavsett vad man tycker om den digitala revolutionen och alla nya system, verktyg och plattformar som växer fram ur det så kan man nog ändå konstatera att den digitala världen är här för att stanna.

 

Missa inte våra direktsända gratiswebinarer!

  19 oktober kl 11.00 pratar vår momsexpert Kristina Andreasson om avdragsrätt för moms och svarar på dina frågor. Registrera dig här ...