I den här artikeln går jag igenom de vanligaste frågeställningarna samt redogör för hur man som arbetsgivare ska tänka när det kommer till skattekonsekvenserna av att bjuda de anställda på el till el- och elhybridbilar eller ersätta de anställda för deras egna kostnader för el.
En arbetsgivare kan stå för elen till sina anställdas elbilar, både förmånsbilar och egna bilar. Beroende på var bilen ifråga laddas, och vem som ytterst är ansvarig för elkostnaden, kan det vara fråga om antingen en skattefri eller skattepliktig drivmedelsförmån, en kostnadsersättning eller kontant lön.
När en arbetsgivare står för kostnaderna för drivmedel till en anställds bil, både förmånsbil och egen bil, har den anställde fått en drivmedelsförmån till den del drivmedlet avser privat körning. För förmånsbilar gäller att värdet av drivmedelsförmånen – den faktiska kostnaden inklusive moms – ska räknas upp med 1,2 och redovisas i ruta 018 på den anställdes individuppgift i arbetsgivardeklarationen.
Någon uppräkning av förmånsvärdet görs inte för fritt drivmedel till egna bilar. Värdet av en sådan förmån – kostnaden inklusive momsen – redovisas därför i ruta 012 på individuppgiften.
En körjournal är det bästa bevismedlet för att skilja tjänstekörning från privat körning. Om någon tjänstekörning med bilen inte kan styrkas anses allt drivmedel utgöra drivmedel för privat körning.
Arbetsgivaren kan här stå för drivmedelskostnaderna direkt; den anställde kanske tankar respektive laddar bilen med arbetsgivarens betalkort. Den anställde kan också göra utlägg för arbetsgivarens räkning och få ersättning för utlägget mot att kvittot lämnas in. Även vid utlägg har arbetsgivaren stått för kostnaden med drivmedelsförmån som följd.
Under perioden 1 juli 2023–30 juni 2026 kan arbetsgivare bjuda de anställda på el till både bilar och andra fordon, t ex mopeder och cyklar, utan beskattning. En förutsättning för att denna drivmedelsförmån ska vara skattefri är att arbetsgivaren äger eller disponerar över den aktuella laddpunkten och att den finns vid arbetsplatsen.
Den som har sin arbetsplats i bostaden kan inte få skattefri laddel vid laddning där.
Att samtliga anställda erbjuds förmånen är ingen förutsättning för skattefrihet. Men kanske strider ”den goda personalpolitiken” mot att endast vissa anställda omfattas, medan andra undantas?
Denna skattefrihet för fri el är alltså endast tillfällig. Finansdepartementet har dock föreslagit att skattefriheten ska bli permanent fr o m den 1 juli 2026. Vi får hoppas att det kommer ett skarpt lagförslag från regeringen om detta i höstens budgetproposition för 2026.
Det är inte ovanligt att arbetsgivare betalar ut en ersättning till anställda som laddar sina förmånsbilar från en egen laddstolpe eller laddbox vid bostaden. En sådan ersättning utgör lön till den anställde.
Det handlar inte här om att den anställde gör utlägg för arbetsgivaren. Anledningen är att ersättningen avser den anställdes egen kostnad för el.
Det är den anställde som är ansvarig för att elräkningen betalas till elbolaget. Arbetsgivaren kan alltså inte bokföra ersättningen som sin kostnad för el.
Cecilia har en laddhybrid som förmånsbil. Arbetsgivaren står för all bensin till bilen.
Bränslefakturan visar att bilen har tankats för 2 500 kr under månaden.
Arbetsgivaren bjöd på el vid arbetsplatsen för 500 kr. Han betalade även ut 500 kr för den el Cecilia laddade vid bostaden samt betalade 500 kr för laddning av el på stan.
Under den aktuella månaden körde Cecilia 100 mil privat och 250 mil i tjänsten med bilen.
Arbetsgivarens kostnad för drivmedlet proportioneras mellan den privata körningen och tjänstekörningen. Laddningen vid arbetsplatsen är skattefri, och ersättningen för hemmaladdningen utgör lön.
Drivmedelsförmån att redovisa i ruta 018 på individuppgiften uppgår till 1 028 kr [(100/350 x 3 000) x 1,2].
Den fria elen vid arbetsplatsen är skattefri, och ersättningen för hemmaladdningen, 500 kr, redovisas i ruta 011. Endast elen på stan ligger till grund för beskattning av drivmedelsförmån.
Det förekommer att anställda laddar sina arbetsgivares arbetsbilar vid bostaden. Med arbetsbil menas då här en bil som inte körs privat utan enbart används i tjänsten.
Den anställde kanske har sitt tjänsteställe i bostaden och åker direkt ut på uppdrag därifrån.
Sådan utbetald ersättning från arbetsgivaren som motsvarar den anställdes faktiska kostnad för laddningen av bilen är en kostnadsersättning. Den ska därför redovisas i ruta 020 på den anställdes individuppgift i arbetsgivardeklarationen. Här blir det alltså varken skatteavdrag eller arbetsgivaravgifter.
Den anställde får sedan – i sin inkomstdeklaration – yrka avdrag för beloppet som egna kostnader för tjänsteresor. Avdrag medges då från första kronan.
En eventuell schablonersättning för hemmaladdning av arbetsbilar jämställs med lön.
En förutsättning för att en anställd ska kunna få skattefri milersättning från arbetsgivaren för tjänsteresor med förmånsbil är att den anställde själv står för allt drivmedel till bilen. Om den anställde därför t ex har laddat sin förmånsbil skattefritt på arbetsgivarens bekostnad vid arbetsplatsen är förutsättningen för skattefri milersättning inte uppfylld.
Finansdepartementet har föreslagit att den som har en laddhybrid som förmånsbil, och som laddar den skattefritt vid arbetsplatsen, ska kunna få skattefri milersättning för tjänsteresor med bilen. Detta fr o m den 1 juli 2026.
Förslaget, som är tänkt att presenteras i regeringens budgetproposition för 2026, omfattar alltså bara laddhybrider, d v s inte rena elbilar.
Intresset för elbilar och laddhybrider ökar snabbt och med det följer många frågor kring drivmedel. Den 8 oktober 2025 reder vi under 1 timme och 15 minuter ut vad som gäller och går även igenom nya regler för laddning vid arbetsplatsen och skattefri milersättning – och vad de kan innebära för dig och ditt företag. Det går även bra att delta on-demand, i efterhand.